
İBB'den İhale İddialarına Sert Yanıt! Gerçekler Ortaya Çıktı
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB),Kirazlı-Halkalı Metro Hattı ihalesiyle ilgili çıkan "ihale usulsüzlüğü" iddialarına sert bir yanıt verdi. İBB'den yapılan açıklamada, iddiaların gerçeği yansıtmadığı ve kamuoyunu yanıltmaya yönelik olduğu belirtildi. İBB, konuyla ilgili detaylı bir bilgilendirme yaparak, ihale sürecinin şeffaf ve yasalara uygun bir şekilde yürütüldüğünü savundu.
İddialar ve İBB'nin Cevapları
İddialara göre, Kirazlı-Halkalı Metro Hattı ihalesi adrese teslim olarak hazırlanmış, ancak bu durumun basına sızması üzerine ihale iptal edilerek daha yüksek bir bedelle başka bir firmaya verilmişti. İBB ise bu iddiaları kesin bir dille yalanladı. İşte İBB'nin açıklamalarından satır başları:
- Yalan: İhalenin adrese teslim hazırlandığı ve iptal edilerek yüksek bedelle başka firmaya verildiği.
- Gerçek: Kirazlı-Halkalı Metrosu inşaatı 2017'de başlamış, ancak finansman yetersizliği nedeniyle durmuştu. 2021'de finansman sağlanınca çalışmalar tekrar başladı. Yüklenici firma, 2022'de tek taraflı fesih hakkını kullandı. 2024'te sadece kaba inşaat işleri için ihale yapıldı.
İBB, kaba inşaat ihalesinin iptal edilme nedenini ise kamuda tasarruf tedbirlerine ilişkin Cumhurbaşkanlığı Genelgesi'ne dayandırdı. İhale iptali sonrası, işin kapsamı genişletilerek tünel ve istasyon ince inşaat işleri, demiryolu işleri, mekanik, elektrik ve elektromekanik işleri, sinyalizasyon ve revizyon işleri de eklendi.
İBB yetkilileri, ilk ihalede alınan tekliflerle kapsam değişikliği sonrası alınan tekliflerin kıyaslanmasının mümkün olmadığını vurgulayarak, iki işin birbirinden kapsam olarak çok farklı olduğunu belirtti. Özellikle M1A hattının sinyalizasyon sisteminin revizyonunun önemli bir gider kalemi olduğunu ve bu nedenle ihale miktarında artış yaşandığını ifade ettiler.
İhale Süreci ve Sonuç
Açıkta kalan ve risk teşkil eden tünellerin hızla kaplanması ve işletme altında olan bir hattın sinyalizasyon revizyonu için gerekli yüksek teknoloji ve teknik yeterlilik gerektiğinden 24 Eylül 2024’te ihale bu kez 21-B pazarlık usulü ile yapılmıştır. İhale iki aşamalı gerçekleşmiştir. İlk aşamada tekliflerin sunulmasının ardından pazarlık sürecinin başladığı ikinci aşamaya geçildiğinde en düşük teklifi Yapı Merkezi İnşaat, AKM Yapı Taahhüt A.Ş ve KCT Yol Yapı iş ortaklığı vermiştir. Ancak ikinci teklif aşamasında rekabet ortamının sağlanamaması ve firmaların beklenen indirimi yapmaması neticesinde ihale iptal edilmiştir. İhale iptal ile uygun fiyat teklifleri konusunda ısrarcı olunmuştur ve kamu zararı engellenmiştir. Son olarak 5 Ocak 2025’te son kez ihaleye çıkılmış ve metro ihalesini en düşük teklifi veren Kalyon İnşaat ve Özgün Yapı ortaklığı almıştır.
İBB, ihale sürecinde şeffaflık ilkesine uygun hareket ettiğini ve kamu yararını gözettiğini vurguladı. İhalenin iptal edilme nedenleri ve yeniden ihale süreci hakkında detaylı bilgi veren İBB, kamuoyunun doğru bilgilendirilmesi için bu açıklamayı yapma gereği duyduğunu belirtti.
İstanbul'da Metro Hamlesi
İBB'den yapılan açıklamada, İstanbul'da metro yapım çalışmalarına da değinildi. 2019 öncesine kadar yılda ortalama 5 kilometre metro hattı yapılırken, 2019 sonrasında bu rakamın 2 katından fazlasına çıkarıldığı belirtildi. Toplamda 65 kilometre, yılda 13,7 kilometre metro hattı yapılarak rekor kırıldığı ifade edildi. Ayrıca, 2019'dan bu yana toplam uzunluğu 87 kilometreyi bulan 9 raylı sistem hattının hizmete alındığı ve bu hatların 65 kilometresinin İBB tarafından yapıldığı vurgulandı.
İBB'nin Kirazlı-Halkalı Metro Hattı ihalesiyle ilgili yaptığı açıklama, kamuoyunda oluşan soru işaretlerini gidermeyi amaçlıyor. İBB, ihale sürecinin şeffaf ve yasalara uygun bir şekilde yürütüldüğünü savunurken, İstanbul'da metro yapım çalışmalarına hız kesmeden devam edeceğini belirtiyor. Bu gelişmeler, İstanbul'un ulaşım sorununa çözüm üretme yolunda atılan önemli adımlar olarak değerlendiriliyor.